Bij het welslagen van een coachtraject is de coach-cliënt relatie van essentieel belang. De beroemde ‘klik’ moet er zijn. Maar wat is die ‘klik’ dan? Dat is een wederzijds gevoel van o.a. respect, vertrouwen, inzet, begrip, oprechte aandacht. Ook de sfeer waarin de gesprekken plaats vinden, vind ik heel belangrijk. Een zakelijke omgeving past niet bij mijn praktijk. Een ruimte met wachtkamer, balie, receptioniste laat teveel aan een zorginstelling denken en daar is iedereen die bij mij komt al genoeg geweest. Ik heb heel bewust gekozen voor een meer huiselijke omgeving voor mijn praktijk.
Zo zorg ik dat er goede thee en koffie is, wat lekkers en gezonds erbij om uit te kiezen. Er brandt een (geur)kaarsje, de poes loopt gezellig rond (of niet als iemand allergisch is). Bij mooi weer zitten we in de tuinkamer. Kortom: ik zorg voor een veilige, warme en vertrouwde sfeer.
Vorige week rondde ik een traject af van 6 gesprekken met een cliënte. Dat betekent dat we (inclusief het kennismakingsgesprek) zo’n 10 uur met elkaar hebben doorgebracht. In die 10 uur leer je elkaar wel goed kennen! Het was een mooi en waardevol traject en mijn cliënte liep de laatste keer een stuk blijer en lichter de deur uit dan toen ze bij mij de eerste keer binnen kwam. Het hele traject had haar goed gedaan en echt verder geholpen. Tijdens het laatste gesprek kreeg ik een afscheidscadeautje van haar. Natuurlijk niet nodig, maar wel heel lief! Zij had een heel persoonlijk cadeautje voor mij uitgezocht: allereerst een mooi kaartje met prachtige woorden, maar ook …. een geurkaars en een schaaltje met lekkere dingen erop. Voor de komende trajecten met nieuwe cliënten. Precies wat ik belangrijk vind en wat door haar ook werd gewaardeerd.
Voor mijn accreditatie moet ik ook altijd om een evaluatie vragen en deze mag ik na toestemming ook op mijn website zetten als review. Nieuwsgierig wat er door cliënten zoal gezegd wordt over de ondersteuning door Up and Up Coaching? Kijk dan eens op deze pagina.